Rod-End-Bearing

بلبرینگ چشمی، چپقی

مقاله ای درباره بلبرینگ چشمی،چپقی.

 

این مقاله برای بررسی انواع قطعاتی است که برای ایجاد یک درجه آزادی دورانی همراه با یک یا دو درجه آزادی محدد شده به ار برده می شود.

برای شروع از قطعه ای با نام فنی End Rod Bearing  شروع می کنیم که نام های زیادی در سراسر دنیا دارد. در ایران نیز به مراتب نام های بیشتری دارد. در اروپا با نام بلبرینگ هِیم و بلبرینگ روز که دو تولید کننده ی اولیه در اروپا بودند شناخته می شود اما در ایران هیچ یک از این نام ها شناخته شده نیست شاید نزدیک ترین نام , بلبرینگ ته میله باشد اما نام هایی که بیشتر در ایران استفاده می شود شامل موارد زیر می باشد:

 

سفارش و ساخت دستگاه صنعتی

 

Rod-End-Bearing

بلبرینگ چشمی – چوپوقی -سیبک – LHS – قفقازی ! می باشد . که البته هر یک به نحوی با مسمی هستند به جز قفقازی که بنده لا اقل اطلاعی از آن ندارم. عمده استفاده از این قطعه در خودرو هاست که به آن سیبک گفته می شود. البته این قطعه در شکل سیبکی آن به راحتی در درب اتوبوس های شهری قابل رویت است. فروشندگان قطعات یدکی خودرو این قطعه را به فارسی سیبک و به انگلیسی stabilizer  شناخته شده است. در خودرو های سوار این قطعه در سیستم دنده و یا موقعیت هایی که مفصل ساده قابل استفاده نیست کاربرد دارد.

سفارش و ساخت دستگاه صنعتی

 Rod_Ends_MD-14

 این قطعه را ماشین سازان در جایی به کار می برند که دانشجویان گمان می برند باید یک مفصل یک درجه آزادی استفاده کرد! در واقع این قطعه دارای دو یا سه درجه آزادی است که درجات آزادی غیر دورانی کاملا فیکس شده است و یکی از درجات آزادی آزادانه حرکت می کند حال آنکه دو درجه آزادی دیگر دارای محدودیت هستند
 
خود میزان “چشمی” یک موضوع بسیار مهم است. چرا که دیگر شما قادر نخواهید بود از این قطعه در یک مکانیزم مانند مکانیزم چهار میله ایی به عنوان مفصل یک درجه استفاده کنید زیرا میله رابط شما مقید نخواهد بود. همیشه در نصب مفاصل مکانیزم عدم انطباق وجود دارد و بسته به میزان دقت, مقدار انحراف کاسته می شود اما حذف نمی شود. بنابراین استفاده از قطعه ای که با انعطاف خود عدم انطباق را پوشش دهد مزیت بزرگی است.
28322317727418949157
پس مزیت این قطه چیست؟

مزیت این قطه در جبران نامیزانی محوری یا همان misalignment  میله است.و از آن مهم تر آن است که این قطعه نیروهایی که ترکیب از نیروی محوری و شعاعی است را تحمل می کند. البته نیروی محوری به تنهایی را تحمل نمی کند. زمانی که شما قصد دارید با  استفاده از این قطعه یک مفصل یک درجه داشته باشید باید از دو نمونه به طور موازی استفاده کنید.

 

سفارش و ساخت دستگاه صنعتی

 

در واقع در یک کلام این نمونه از بیرینگ را باید مانند  self align ballbearing بار گذاری شود. البته نوع trust این برینگ نیز وجود دارد که فقط برای تحمل بار محوری طراحی شده است و برای بار شعاعی مناسب نیست. به تصویر زیر توجه کنید:


بیشتر مطالبی که در بالا آمده در کاتالوگ ها وجود دارند اما گاها به آن توجه  نمی شود. یک ماشین ساز باید نگاه دقیقی به کاتالوگ ها داشته باشد. این نگاه دقیق حتی باید مقایسه بین ویژگی های قطعه هر کمپانی را با کمپانی دگر را در بر بگیرد.
از مهمترین ویژگی های  این قطعه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– لقی بسیار پایین نسبت به دیگر مفاصل
– حفظ لقی با گذشت زمان: در مقایسه با مفصل پینی بسیار مفید تر است.
– توانایی فوق العاده در پوشش انحرافات در نصب و ساخت
– انعطاف بالا در نصب:می توان آن را با زاویه جانبی نیز نصب کرد!
 
استفاده از این قطعه جوابی ناگذیر به عدم قطعیت در راستای حرکت اجزای دستگاه است. در واقع زمانی که اطمینانی از حرکت مستدام در مسیر مشخص شده نباشد امکان استفاده از مفاصل ساده وجود ندارد و منجر به شکست از ناحیه مفصل می شود. بنابراین باید مفصلی با درجه آزادی بالاتری استفاده نمود. این قطعه با ظرفیت بالای حمل بار؛ عمر بالایی را با خود به همراه خواهد داشت بر خلاف بوش های رایجی که استفاده می شود.
گروه صنعتی دیجی قطعه اقدام به ارائه انواع آی بولت ها (Eye bolt) و انواع بلبرینگ های چشمی و چپقی در انواع سایز ها می کند. جهت سفارش از طریق لینک زیر اقدام فرمایید.
0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *