پرس هیدرولیکی

ساخت انواع پرسهای هیدرولیک

در اين مجموعه طبق سفارش انواع پرسهای هیدرولیک با تناژها، سرعتها و دقتهای مختلف ساخته ميشود. اين پرسها به صورت معمول جهت خمکاری، کمپکت، کشش، برش، پانچ و فرم دهي انواع مواد فلزي و غير فلزي بکار گرفته ميشود. همچنين انواع دستگاههای تست و ماشینهای مخصوص هیدرولیک مورد نياز صنایع مختلف در این مجموعه طراحي و ساخته ميشود.

از پرس هیدرولیک در صنایعی همچون خودروسازی، صنایع فورجینگ و … استفاده می شود و استفاده زیادی از این محصول تولیدی می شود. دراین پروژه ساخت شاسی پرس هیدرولیک ۱۰ تن و همچنین مراحل اجرای توضیح داده شده است.

 انواع پرسها :

پرسها را بطور کلی میتوان بقرار ذیل تقسیم بندی کرد:

۱- پرسهای c  شکل ضربه ای

۲- پرسهای دروازه ای

۳- پرسهای چهار ستونه

۴- پرسهای با حرکت از پایین به بالا

۵- پرسهای با سرعت زیاد

هرکدام از پرسهای فوق نیز از نظر اندازه ,شکل وساختمان , انواع متنوع وبی شماری رادارند.

– ساختمان پرسها :

معمولآ ساختمان پرسها به دو گونه است :

پرسهای ریخته شده وپرسها ی جوشکاری شده می باشد.

– منابع مورد استفاده در پرسها :

قدرت در انواع پرسها به چهار  طریق مشروح در ذیل تامین می گردد :

۱- پرسهای دستی : در این نوع پرسها معمولآ از قدرت دست و یا پا ی کارگر استفاده میگردد .

۲- پرسهای مکانیکی : این پرسها با قدرت موتور به حرکت در آمده  وبعضا ً ممکن است دارای یک چرخ طیار ویک مکانیسم کاهنده سرعت دنده ای یک مرحله ای , یا مکانیسم کاهنده چند مرحله ای باشند .

۳- پرسهای هیدرولیک : قدرت در پرسهای هیدرولیک بوسیله فشار روغن و یا فشار آب تامین می شود.

۴- پرسهای پنوماتیک : تامین قدرت در این نوع پرسها توسط هوای فشرده است .

        پرسهای هیدرولیکی :

همان طور که تصور می شود ، یک پرس هیدرولیک از چندین جنبه با یک پرس مکانیکی تفاوت دارد . یک پرس هیدرولیکی حرکت خود را ازحرکت یک پیستون در داخل یک سیلندر به دست می آورد . این حرکت زمانی ایجاد می شود که یک سیال , معمولآ روغن یایک مخلوطی از دو یا چند مایع و یا گاز , تحت فشار کنترل شود . وضعیت سیال توسط پمپ و شیرهایی جهت افزایش , کاهش ویا حفظ فشار به صورت مورد نیاز در آمده ومیتواند حرکت لازم برای به حرکت در آوردن پیستون را فراهم کند . بنابراین بار ونیروی موجود در پرس هیدرولیک با حداکثر فشار موجود در سیلندر تعیین می شود .

ویژگی های پرس هیدرولیک :

۱- قابلیت تغییر سرعت کورس در حالت  ایجا د نیروی ثابت , باعث شده است  تا این پرسها هنگامی که ضخامت قطعه کارتغییر می کند ,مناسب باشد .

۲- نیروی وارده طی فاصله ی کاری کورس قابل اندازه گیری دقیق بوده و می توان آن رابه طور الکترونیکی کنترل کرد .

۳- سرعت حرکت کورس با توجه به ویژگیهای قطعه کار , قابل تنظیم است .

۴- نیروی وارده را می توان با توجه به نیاز قطعه کار از پیش تعیین کرد.

پرسهای هیدرولیک جهت کارهایی مانند : مونتاژ , پرسکاری , علامت گذاری  , شکل دادن سرد , تاب گیری , تزریق پلاستیک, و قالبهای  تحت فشار ( دایکاست ) مناسب می باشند . پرسهای هیدرولیکی بزرگ جهت انجام عملیات کشش وشکل دادن وهمین طور متالوژی پودر و آهنگری به کار می روند .

طراحی وتولید

۱-۲-فرایند تولید.

۲-۲-نمودار فرایند تولید.

۳-۲-ابزاروماشین  آلات  موردنیازومنابع  آنها

۴ -۲-طرح استقرار ماشین آلات

  1. -۲-مواد اولیه ومنابع تامین آن.

۶-۲-برنامه زمان بندی اجرای پروژه

۷-۲- ظرفیت تولید

۱-۲-فرایند تولید:

در این مرحله ما به توضیحاتی درباره روش تولید و مراحل ساخت پرس هیدرولیکی می پردازیم .

۱-۱-۲- طراحی و نقشه کشی:

ابتدا طراح با دادن اطلاعات در مورد تناژ و شکل پرس و … اقدام به طراحی اولیه می کند. سپس طراح با استفاده از کامپیوتر و به کمک نرم افزارهایی همچون Solid و Catia و … نقشه را محاسبه و طراحی می کند. پس از پایان طرح آن را به بخش ساخت تحویل میدهد و مدیر ساخت پس از بررسی و در صورت نیاز به اصلاح طرح، آن را اصلاح کرده و با تهیه مواد اولیه کارگران تحویل می دهد و از آنها قطعات کار را با ابعاد و تلرانس های مورد نظر می سازند

– تراشکاری:

در این مرحله بر روی صفحات ثابت و متحرک عملیات سوراخکاری و قلاویز کاری انجام می شود و همچنین بر روی صفحه نگهدارنده جک سوراخی به اندازه پشت لوله جک در می آید و پس از این مراحل سوراخهای بوش راهنما به اندازه پشت بوش راهنما می باشد تولید می گردد. پس از انجام این کارها عملیات سوراخکاری بر روی زیر شیری انجام می شود.

– جوشکاری:

– جوشکاری شاسی:

در این بخش شاستی دستگاه جوشکاری شده و صفحات نگهدارنده برای جلوگیری از باز شدن دهانه پرس و همچنین صفحه نگهدارنده جک به شاستی دستگاه جوش داده می شوند.

– جوشکاری مخزن:

در این بخش مخزن روغن دستگاه که شامل ورقه های فلزی یک سانتیمتری می باشد، بر روی یکدیگر مونتاژ شده و عملیات جوشکاری بر روی آنها صورت می گیرد..

مونتاژ:

در این بخش پمپ، محور، موتور، خنک کننده، فیلتر، منبع روغن، صفحات بالا و پایین، جک، درجه فشار سنج، شلنگها و اتصالات، میل راهنماها، بوش راهنماها، زیر شیری و دیگر قطعات بر روی دستگاه مونتاژ می شوند.

برق و کنترل دستگاه::

در این بخش میکروسوئیچها، عوامل فرمان دهنده و کنترل دهنده و تابلوی برق توسط برق کار بر روی شاستی دستگاه نصب می شود. و دستگاه آماده کار می شود. در این بخش کلیه اجزاء دستگاه توسط سرپرست کارگاه کنترل می شود و در صورت اشکال، اشکالات رفع می شود و آماده برای تحویل به مشتری می شود.

%d9%be%d8%b1%d8%b3